Kontrole powszechnie kojarzą się z czymś bardzo negatywnym. Sprawdzanie dokumentacji, zestresowani pracownicy, i co najważniejsze – podirytowany szef. Jednak w przypadku kontroli jakości, sytuacja wygląda z grubsza inaczej.

Na czym polega?

Kontrola jakości to stanowisko pracy, które powinno być obecne w każdej firmie. Dzięki niemu unikniemy strat związanych z wycofaniem na przykład całej serii produktów. Kontroler sprawdza, czy materiały dostarczone do produkcji są zgodne z zamierzeniami. Co więcej, zajmuje się również dokumentacją techniczną oraz kwestią kwalifikacji, oraz uprawnień pracowników.

Na czym polega kontrola jakości w firmach?

Na czym polega kontrola?

To dość prosta czynność, ale składająca się z wielu kroków. Po pierwsze kontroler musi sprawdzić, czy poszczególne elementy są zgodne z atestami materiałowymi. Poza tym bada czy wykonane produkty są prawidłowe oraz zgodne z zaleceniami. Aby praca mogła być zakończona, kontroler musi stworzyć odpowiedni raport, który trafia do jego przełożonych. Analiza każdego etapu produkcji – materiałów, wykonania oraz kwalifikacji pracowników dąży do tego, aby produkt, który otrzyma klient, spełniał wszystkie wymagania. Główny cel kontroli polega nie tylko na znalezieniu danego problemu, ale również eliminacji niezgodności. Odpowiednio zorganizowana praca kontrolera może nam pomóc nie tylko w poprawieniu jakości produkowanych wyrobów, ale również zmniejsza ilość późniejszych reklamacji czy wycofań.

Jakość deklarowana

Praca kontrolera opiera się głównie na tym, by sprawdzać, badać oraz szacować czy wyniki danego wyrobu są zgodne z tymi deklarowanymi. Chodzi również o to, czy otrzymana jakość zgadza się z tą deklarowaną. To, w jaki sposób dany produkt podlega kontroli na różnych etapach produkcji, jest zależne od charakteru i specyfiki wyrobu. Jeżeli mamy do czynienia z produktem, który jest wytwarzany seryjnie i powtarzalnie, wówczas kontroler korzysta z bardzo popularnej metody statycznej. Polega ona na tym, że z każdej frakcji zostaje wylosowany produkt, którego parametry zostają poddane dokładnej kontroli. Na tej podstawie tworzona jest ilość niezgodności występujących w produkcie, a później statystyka występowania w całej partii. Dla produktów bardziej unikatowych, wytwarzanych w małych seriach, stosuje się bardzo dokładną i czasochłonną metodę stuprocentową.

Sprawdź również:  Pierwsza praca po studiach

Proces kontroli

Sama kontrola składa się z w dwóch równoważnych etapów. Na początku kontroler zajmuje się weryfikacją bezpośrednią. Jak mówi sama nazwa, sprawdza, testuje, bada, a także porównuje. Produkty bada się pod kątem wizualnym, penetracyjnym oraz wytrzymałościowym. Kolejny etap to faza polegająca na tworzeniu stosownej dokumentacji. Wówczas kontroler wykonuje zdjęcia, sporządza sprawozdania, raporty, certyfikaty, prowadzi całą skomplikowaną dokumentację oraz uwierzytelnia zgodność atestową. Na końcowym etapie kontroler bada satysfakcje klientów. Sprawdza, czy dany produkt spełnił oczekiwania oraz w jakim stopniu wywołał zadowolenie.

Jak widać pozornie prosta praca kontrolera może okazać się jedną z najważniejszych funkcji w firmie. Dzięki niemu dość tanim kosztem możemy uniknąć ogromnych wydatków związanych z wycofaniem wadliwego produktu.