Jeśli jesteś właścicielem firmy i właśnie zastanawiasz się nad tym, jak zorganizować przestrzeń dla swoich pracowników oraz klientów, poniżej znajdziesz parę prostych rad, które z pewnością ułatwią Ci to zadanie.

Zróżnicowany rynek pracy

Badania pokazują, że około 80% kandydatów chce obejrzeć biuro przed decyzją o podjęciu współpracy. Odpowiednia organizacja miejsca pracy nie tylko zachęca do zatrudnienia, ale również wpływa na atmosferę w firmie. Obecnie na rynku współpracują ze sobą aż cztery pokolenia: baby boomers, X, Y oraz Z. W związku z tym musisz dopasować przestrzeń do wymagań kilku zróżnicowanych grup.

Dopasuj przestrzeń do charakteru firmy

Brzmi to dość banalnie, ale wiele osób zapomina o tym, że odpowiednio zaprojektowana przestrzeń wpływa na wizerunek firmy. Z tego względu warto dopasować ją do charakteru Twojej działalności. Wyróżniamy pięć głównych stylów: industrialny, minimalistyczny, nowoczesny, domowy oraz tradycyjny. Oczywiście jest to ogromne uproszczenie, ale dzięki niemu widzimy, czym dysponujemy. Teraz wystarczy dopasować odpowiedni styl do prowadzonego przedsiębiorstwa. Jeśli Twoi pracownicy zajmują się wszelkiego rodzaju kreatywnymi zadaniami, przestrzeń musi im to ułatwiać − postaw na styl industrialny lub nowoczesny. W miejscach, które stawiają na profesjonalizm oraz sumienną pracę, sprawdzi się styl minimalistyczny bądź tradycyjny.

Dodatki

Wiemy, że kojarzą się głównie z ubiorem, ale sprawdzają się również w biurze. Według najnowszych badań odpowiednio dobrane akcesoria w przestrzeni pracy sprawiają, że pracownicy są o wiele bardziej produktywni. Dlatego możesz zdecydować się na samodzielne udekorowanie biura lub postawić na inwencję pracowników. Według statystyk w biurach, które są udekorowane, pracownicy wykazują o 17% większą wydajność aniżeli w miejscach nieozdobionych. Imponujące, prawda? Ale to jeszcze nie koniec. Przedsiębiorstwa, które pozwalają swoim pracownikom na samodzielne zaaranżowanie przestrzeni np. poprzez przynoszenie własnych roślin, plakatów czy zdjęć osiągają wydajność większą nawet o 32%.

Sprawdź również:  Cele wyceny marki i czynniki wpływające na jej wartość

Filozofia firmy

Pamiętaj, że Twoja firma to nie tylko miejsce pracy dla zatrudnionych, ale również przestrzeń, w której odbywają się różnego rodzaju spotkania biznesowe. W związku z tym sposób zaaranżowania przestrzeni musi odzwierciedlać politykę oraz filozofię firmy. Na to, jak odbierana jest nasza placówka, wpływają również elementy bardziej poboczne, takie jak obowiązujący dress code, relacje między pracownikami, styl zarządzania, sposoby komunikacji czy ogólna atmosfera.

Najważniejsze zasady

Projektując swoje biuro, warto przestrzegać paru prostych zasad, które sprawdzą się praktycznie w każdej sytuacji. Po pierwsze: dostęp do światła. Być może brzmi to jak największa oczywistość, ale jest to bardzo ważny element, który znacząco wpływa na atmosferę w pracy. Mamy tutaj na myśli nie tylko lampy, lampki i żarówki, ale przede wszystkim okna. Jeśli pracownicy mają zagwarantowany dostęp do naturalnego światła, podczas pracy będą mniej zmęczeni oraz zaspani. Poza tym w fazie projektowej postaw na ergonomiczne meble – biurka i fotele, które umożliwią Twoim pracownikom komfortową pracę. Staraj się unikać zbyt bliskiego ustawiania mebli, ponieważ trudniej jest skupić się na zadaniu, gdy sąsiad dokładnie widzi nasz monitor.